Onderstaande tabel geeft het saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het resultaat weer van de begroting 2021 en de meerjarenbegroting 2022-2024. De vergelijkende cijfers uit de rekening 2019 en de gewijzigde begroting 2020 worden ook weergegeven.
Rekening | Begroting | Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | -9.834 | -10.275 | -10.663 | -11.517 | -12.587 | -13.080 | |
Overhead | -9.550 | -9.498 | -9.804 | -10.145 | -10.769 | -10.821 | |
Treasury | -53 | -168 | -336 | -238 | -56 | 94 | |
OZB woningen | -424 | -340 | -353 | -353 | -353 | -353 | |
Belasting overig | -1 | -1 | -1 | -1 | -1 | ||
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | -99 | 0 | 0 | 0 | |||
Overige baten en lasten | 193 | -171 | -171 | -781 | -1.408 | -2.000 | |
Baten | 59.397 | 59.990 | 62.464 | 63.378 | 64.066 | 64.989 | |
Overhead | 224 | 287 | 293 | 292 | 292 | 292 | |
Treasury | 1.264 | 1.137 | 862 | 710 | 482 | 477 | |
OZB woningen | 5.171 | 5.284 | 5.462 | 5.623 | 5.781 | 5.919 | |
OZB niet-woningen | 2.801 | 2.884 | 2.953 | 3.012 | 3.070 | 3.125 | |
Belasting overig | 265 | 247 | 247 | 247 | 247 | 247 | |
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 49.672 | 50.109 | 52.646 | 53.493 | 54.194 | 54.930 | |
Overige baten en lasten | 1 | 41 | 0 | 0 | 0 | ||
Saldo van baten en lasten | 49.563 | 49.714 | 51.801 | 51.861 | 51.479 | 51.909 | |
Stortingen in reserves | -2.395 | -2.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen aan reserves | 1.122 | 398 | 388 | 0 | 0 | 0 | |
Resultaat | 48.290 | 47.812 | 52.189 | 51.861 | 51.479 | 51.909 |
Onderstaande tabel geeft het verloop van de begroting 2021 en de meerjarenbegroting sinds de laatst vastgestelde (meerjaren)begroting weer.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|
Primitieve begroting 2020-2023 | 50.418 | 50.172 | 50.722 | 50.767 | |
Mutaties tot en met juli 2020 | 279 | 170 | 44 | 21 | |
Startsaldo begroting 2021-2024 | 50.697 | 50.342 | 50.766 | 50.788 | |
Vraag naar middelen | 1.423 | 1.451 | 644 | 1.053 | |
Bestaand beleid | -120 | 78 | 78 | 185 | |
Gemeentefonds | 1.168 | 1.033 | 676 | 1.412 | |
Loon- en prijsontwikkeling | 923 | 1.112 | 1.227 | 695 | |
Kapitaallasten | -743 | -553 | -1.201 | -1.058 | |
Overige technische mutaties | 91 | 204 | 204 | 159 | |
Ontwikkelingen | -735 | -873 | -873 | -873 | |
Dekkingsvoorstel | 838 | 450 | 533 | 533 | |
Meerjarenbegroting 2021-2024 | 52.189 | 51.861 | 51.479 | 51.909 |
Toelichting Vraag naar middelen
Onderstaande tabel geeft een toelichting op de Vraag naar middelen in het meerjarenperspectief.
Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Dekkingsvoorstel | 838 | 450 | 533 | 533 | |
Aanpassing afschrijftermijn Huis vd Samenleving | 0 | 0 | 83 | 83 | |
In de begroting voor de verbouwing van het gemeentehuis is uitgegaan van een afschrijftermijn van 25 jaar op bouwkundig en 10 jaar op interieur. Dit is gebaseerd op de financiële verordening van de gemeente. | |||||
Afromen deel reserve BRP | 163 | 0 | 0 | 0 | |
De invoering van de nieuwe Basisregistratie Personen is afgerond. Het resterende deel van de reserve kan daarom grotendeels vrijvallen. Een bedrag van € 16.000 moet gereserveerd blijven voor de kosten van een in 2021 verwachte eerste update. | |||||
Afromen reserve frictiekosten samenwerking | 225 | 0 | 0 | 0 | |
In verband met de (verandering) van de samenwerking in het sociaal domein is er in 2015 een reserve gecreëerd. Deze reserve had tot doel om mogelijke frictiekosten na beëindiging van de samenwerking met Helmond op te kunnen vangen. Er zijn geen frictiekosten ontstaan en daarom is deze reserve niet benut en kan deze opgeheven worden. | |||||
Dekkingsvoorstel gewijzigde inzet formatie | 450 | 450 | 450 | 450 | |
Er liggen belangrijke opgaven op het gebied van duurzaamheid, projecten, informatievoorziening en automatisering. Om hier goed invulling aan te geven is capaciteit nodig. Voor de invulling van deze capaciteit kijken we ook steeds kritisch naar de openstaande vacatures. Hierbij maakt gemeente Deurne steeds een zorgvuldige afweging waar de capaciteit de komende jaren het hardst nodig is en de risico’s in geval van capaciteitsverlies het kleinst. Dit proces van (her)prioriteren en het maken van keuzes heeft geleid tot het niet invullen van 6 formatieplaatsen. Voor het grootste deel gaat het om een fundamentele heroverweging van taken in het licht van de opgaven van dit moment. Voor een kleiner deel gaat het om formatiesnippers. Door het niet invullen van deze vacatures ontstaat er dus een dekking voor een deel van de in deze begroting gevraagde personele uitbreiding. | |||||
Ontwikkelingen | -735 | -873 | -873 | -873 | |
Aansluiten GGI-Veilig voor actieve netwerkbewaking | -26 | -15 | -15 | -15 | |
Informatiebeveiliging is niet alleen het voorkomen van incidenten en datalekken. Het is belangrijk om een beginnende aanval of dreigende situatie snel te op te merken. Dan kan direct gehandeld worden om schade te beperken en erger te voorkomen. Dit lijkt op rook- en hittemelders om een beginnende brand te herkennen. De gemeente Deurne heeft deelgenomen aan de gezamenlijke aanbesteding GGI-Veilig van de VNG en zal in 2021 aansluiten op deze detectievoorziening. | |||||
Doorontwikkeling E-hrm | -73 | 0 | 0 | 0 | |
In 2021 worden een aantal personele processen vereenvoudigd en vergaand gedigitaliseerd. Hierdoor vragen deze processen minder administratieve handelingen. Ook komt er betere managementinformatie beschikbaar, onder andere nodig voor strategische personeelsplanning en de monitor van het A&O fonds. Door deze digitalisering kan de groei in het personeelsbestand die de afgelopen jaren heeft plaatsgevonden voor dit moment opgevangen worden zonder vraag naar extra capaciteit. | |||||
Projectleiders | -56 | -112 | -112 | -112 | |
Een grote hoeveelheid opgaven, ontwikkelingen en bestuurlijke ambities vragen om een projectmatige aansturing en een integrale aanpak. Het gaat onder andere om woningbouw, infrastructurele projecten, bedrijventerreinen en projecten op het gebied van informatisering en personeel. Met de voorgestelde uitbreiding wordt een impuls gegeven en kan voor een gedeelte uitvoering gegeven worden aan de ontwikkeling en realisatie van projecten en de beheersing van de bijbehorende risico’s. Zie voor verdere toelichting naar thema ‘Algemene inkomsten en uitgaven’. | |||||
Uitvoeringsplan informatiebeleid 2020-2022 | -350 | -692 | -692 | -692 | |
Met het uitvoeringsplan realiseert de gemeente dat de basis verder op orde gebracht wordt. Dit om de bedrijfscontinuïteit, dienstverlening en informatieveiligheid goed te borgen (zie ontwikkelingen). Dit vraagt een structurele uitbreiding van capaciteit, zoals al bij ontwikkelingen toegelicht. Daarnaast zijn er structurele en incidentele middelen nodig om de projecten uit het uitvoeringsplan die gericht zijn op het verder op orde brengen en op orde houden van de basis te realiseren. Te denken valt aan professionaliseren van de testomgeving, tools die helpen te voldoen aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) etcetera. | |||||
Vervanging financieel systeem | -230 | -54 | -54 | -54 | |
Het financieel systeem is aan vervanging toe. De sterk verouderde applicatie voldoet niet aan de eisen vanuit ons informatiebeleid op het gebied van functionaliteit en informatiebeveiliging. Daarnaast is de overeenkomst niet meer conform ons inkoopbeleid en aanbestedingsplichtig. Vervanging van de applicatie zorgt ervoor dat gemeente Deurne de bedrijfsprocessen gedegen en met continuïteit kan ondersteunen op een manier die voldoet aan de eisen van dit moment. Daarnaast kan continue sturing verder ontwikkelen. | |||||
Gemeentefonds | 1.168 | 1.033 | 676 | 1.412 | |
Algemene inkomsten meicirculaire 2020 | 799 | 1.064 | 688 | 1.329 | |
De meicirculaire 2020 ziet er voor de gemeente Deurne nog positief uit. Bij de jaarrekening 2019 is al gemeld dat de algemene uitkering in de toekomst naar verwachting voor Deurne fors lager wordt. De eerste doorrekeningen volgens de nieuwe verdeelsystematiek laten zien dat de effecten voor de afzonderlijke gemeenten onverwacht groot zijn. Het geld gaat van: | |||||
Septembercirculaire | 369 | -31 | -12 | 83 | |
De septembercirculaire heeft vanaf 2022 een gering financieel effect. Andere jaren wordt bij de septembercirculaire het accres bijgesteld. De stijging en daling van het accres is een afgeleide van de rijksuitgaven. In verband met de Coronacrisis is het accres bij de meicirculaire bevroren. Alleen in 2021 is de algemene uitkering hoger, omdat de voorziene opschalingskorting is uitgesteld naar 2022. | |||||
Bestaand beleid | -120 | 78 | 78 | 185 | |
Treasury | -120 | 78 | 78 | 185 | |
De belangrijkste financiële ontwikkelingen op Treasury zijn: |