Begroting 2021

Thema's

Een zorgzame en veilige gemeente

Aanpassing woonplaatsbeginsel Jeugdwet

De invoering van het nieuwe woonplaatsbeginsel is uitgesteld naar 2022.
In de nieuwe definitie van het woonplaatsbeginsel zijn twee uitgangspunten:

  • Voor ambulante jeugdhulp is financieel verantwoordelijk: de gemeente waar de jeugdige zijn woonadres heeft volgens de Basisregistratie Personen (BRP).
  • Bij jeugdhulp met verblijf is financieel verantwoordelijk: de gemeente waar de jeugdige onmiddellijk voorafgaand aan zijn (eerste) verblijf zijn woonadres in de zin van de Wet basisregistratie personen(BRP) had.

Wat de financiële consequenties voor Deurne zijn, is op dit moment niet aan te geven.
Het nieuwe woonplaatsbeginsel betekent voor Deurne dat de gemeente vanaf 1 januari 2022 niet meer verantwoordelijk is voor jongeren op BJ/Vreekwijk die volledig onder voogdij staan. Hier staat tegenover dat jongeren vanuit Deurne die onder voogdij op een instelling elders zijn geplaatst wel weer de (financiële) verantwoordelijkheid van de gemeente Deurne worden. Het financieel verdeelmodel wordt landelijk aangepast aan het nieuwe woonplaatsbeginsel. Op dat moment worden ook de gevolgen van een eventuele compensatie -die tot en met 2020 is verhoogd- bekend.

Diverse ontwikkelingen

Begroting 2021 GR Peelgemeenten
In de Begroting 2021 van de GR Peelgemeenten staat het volgende:

1.   “Maatschappelijke opvang en Beschermd wonen"

Wat willen we bereiken?
Beschermd wonen wordt met ingang van 2022 (in plaats van 2021) een taak van elke gemeente. Niet langer ontvangen de centrumgemeenten rechtstreeks de middelen van het Rijk om uitvoering te geven aan Beschermd wonen. Het doel is mensen met een psychische kwetsbaarheid zoveel mogelijk in wijken te ondersteunen. Dat vraagt een basisniveau van voorzieningen, kennis, geschikte woningen, en vooral samenwerking tussen en met gemeenten, ketenpartners en zorgverzekeraars.

Verder komt er een wetswijziging: de Wet langdurige zorg (Wlz) staat vanaf 2021 open voor GGZ-cliënten met een blijvende behoefte aan intensieve zorg. Per 1 januari 2021 zal een nog onbekend aantal cliënten de overstap maken van Wmo/beschermd wonen naar de Wlz.

Wat gaan we ervoor doen?
In 2021 start de GR Peelgemeenten samen met (centrum)gemeente Helmond de doorontwikkeling van de organisatie van het Beschermd wonen. Ondersteuning bieden in de nabijheid van mensen met een psychische kwetsbaarheid staat hierbij centraal.

De GR Peelgemeenten blijft haar bijdrage leveren aan de Fysieke Overleg Tafel contractering, waarin overleg gevoerd wordt met aanbieders over de regionale ontwikkelingen binnen Beschermd wonen.

2.   Wmo-huishoudelijke ondersteuning, resultaatgericht werken

Wat willen we bereiken?
De landelijke Centrale Raad van Beroep (CRvB) heeft de uitspraak gedaan dat gemeenten, omwille van rechtszekerheid van cliënten, huishoudelijke ondersteuning moeten toekennen in tijd/uren. Peelgemeenten en Helmond passen echter resultaatgericht werken toe. Er ligt inmiddels een conceptwetsvoorstel waarin resultaatgericht werken binnen de Wmo wordt geregeld. Er is echter nog onzekerheid of dit wetsvoorstel een voldoende meerderheid krijgt in de Tweede kamer en Eerste kamer.

Wat gaan we ervoor doen?
GR Peelgemeenten is voortdurend alert op de ontwikkelingen, zet een sterke lobby op, waarbij GR Peelgemeenten alle mogelijkheden aanboort richting VNG/ministerie om met een ‘gepast antwoord’ te komen teneinde de beleidsvrijheid van het resultaatgericht werken overeind te kunnen houden.
Verder is de GR Peelgemeenten trekker van de fysieke ontwikkeltafel (FOT) Wmo-HO en onderhoudt de GR Peelgemeenten goede contacten met aanbieders en de gemeente Helmond.

Als het resultaatgericht werken van tafel gaat, heeft dit -naar verwachting- een structureel nadelig effect op de omvang van de zorgkosten Wmo. Een incidenteel nadelig effect vindt plaats door alle herindicaties die gedaan moeten worden.

Aanvullende ontwikkelingen
Hieronder volgt een aanvulling op de ontwikkelingen zoals genoemd in de Begroting 2021 door de GR Peelgemeenten:

3.   Verhoging tarieven huishoudelijke ondersteuning

Binnen de Peelgemeenten stijgt de kostprijs voor huishoudelijke ondersteuning per 1 januari 2021 met 9.1 % ten opzichte van de huidige kostprijs. Bij de meerjarenprognose 2020 – 2021 (die tot stand is gekomen in afstemming tussen de GR Peelgemeenten en de aangesloten Peelgemeenten) is voor 2021 rekening gehouden met een indexering van 10%.   

De verwachting is dat de GR Peelgemeenten voorlopig ieder jaar opnieuw een kostprijs moet vaststellen. Dit komt bijvoorbeeld door ontwikkelingen in cao-onderhandelingen. Het heeft als gevolg dat de hoogte van de tarieven in de toekomst onzeker zijn.

4.   Onderzoek naar gevolgen invoering abonnementstarief

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport komt in 2020 met een nieuw onderzoek naar de gevolgen van de invoering van het Wmo-abonnementstarief. In dit onderzoek wordt gekeken naar het gebruik van Wmo-voorzieningen en kosten voor gemeenten. Op basis hiervan gaat het Rijk en VNG met elkaar in overleg. In dit overleg wordt gesproken of gemeenten door het Rijk voldoende gecompenseerd worden door het wegvallen van de opbrengsten van eigen bijdragen de toename in gebruik (‘aanzuigende werking’). De uitkomsten van het onderzoek en het overleg tussen het Rijk en de VNG kunnen gevolgen voor de gemeente Deurne hebben.

Inkoopregio jeugd

In 2020 is de samenwerkingsovereenkomst voor de inkoop van jeugd ondertekend onder de naam "10 voor de jeugd". 10 voor de jeugd bestaat uit Helmond, Dommelvallei en de Peelgemeenten. Per 1 januari 2021 neemt ook de gemeente Veldhoven deel aan deze inkoopsamenwerking.  
In de opstartfase van deze samenwerking is extra budget nodig voor de uitwerking van de nieuwe inkoopstrategie in definitieve aanbestedingen. Ook gaat geïnvesteerd worden in relatiemanagement met zorgaanbieders.

Deze pagina is gebouwd op 10/13/2020 15:17:31 met de export van 10/13/2020 15:05:35